Organisatorisk och social arbetsmiljö för bättre hälsa

Den 31 mars år 2016 publicerades Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö. Dessa föreskrifter syftar till att förklara arbetsgivarnas och arbetstagarnas roller inom det systematiska arbetsmiljöarbetet. På så sätt kan riskerna för ohälsa i arbetet förebyggas. Psykisk ohälsa har blivit ett alltmer växande problem på många arbetsplatser i Sverige, men är samtidigt svårare att reglera och analysera än den fysiska ohälsan. Därför behövs det kontinuerligt nya riktlinjer när det gäller den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

Årets föreskrifter kompletterar tidigare års publikationer och inkluderar nyheter inom arbetsmiljö samt allmänna råd utifrån situationer som kan uppstå i det moderna arbetslivet. Det är viktigt att skilja på organisatorisk arbetsmiljö, som avser villkoren för bland annat ledning och styrning och social arbetsmiljö, som innefattar hur arbetsgivare och arbetstagare påverkas av sin omgivning på arbetsplatsen.

Enkla steg för den bästa arbetsmiljön.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö inkluderar krav på kunskap och mål beträffande ledning och styrning. Ett mål kan exempelvis vara att stärka samarbetet och öka kommunikationen mellan olika arbetsgrupper. Eftersom resultatet påverkar hela organisationen är det viktigt att såväl arbetsgivare som arbetstagare är delaktiga när dessa mål sätts upp. Vidare ställs det krav på att chefer och arbetsledare bör känna till vilka förebyggande åtgärder som behövs mot till exempel ohälsosam arbetsbelastning eller kränkande särbehandling. Även här är det viktigt att det förs en dialog mellan ledning och medarbetare, vilket helst förutsätter en personalgrupp.

I mångt och mycket hör en god organisation ihop med en god social arbetsmiljö. Om det finns ett tydligt ledarskap med markerade riktlinjer, skapas det även en trygghet i organisationen. Arbetstagarna blir samtidigt medvetna om sina arbetsuppgifter och kan därigenom enklare uppfylla verksamhetens mål. Att arbetstagarna även är medvetna om sina personliga mål är viktigt för att varje individ ska känna en meningsfullhet i sitt arbete, vilket dessutom är en förutsättning för en hälsosam arbetsmiljö.